top of page
_

De WOW-factor



Vorige maand had ik een lunch met K, een jeugdvriendin die ik al een paar jaren niet had gezien. K heeft sinds acht maanden een nieuwe functie in een topbedrijf. Ze is dan ook een echte topmadam. Ze was vroeger al de’ powergirl’ binnen onze vriendinnengroep. Geen blad voor de mond en met beide benen stevig op de grond.


Vol enthousiasme vertelde K me over de eerste maanden in haar nieuwe werkomgeving. Over de nieuwe uitdagende projecten die ze mocht managen, de opleidingsperiode met buitenlandse meetings. Maar ook over een iets minder prettige ervaring die ze had met een van haar directe medewerkers. Tijdens een meeting voelde ze zich volledig fout begrepen en ondervond ze weerstand tegen de voorstellen die ze formuleerde. Toen ze dit aankaartte, reageerde de collega ‘Ik had je gewoon anders ingeschat’. Ik vroeg hierop door en zo bleek dat K ook in haar vorige job door nieuwe collega’s vaak werd beschouwd als inschikkelijk en dat haar pittige manier van standpunten doordrukken wel eens voor een verrassingseffect zorgde.


K heeft een toegankelijke uitstraling door haar ronde gelaat, vriendelijke ogen en vrouwelijke rondingen. De zachte cardigans die ze over haar zijden jurkjes draagt, zetten die vrouwelijkheid nog extra in de verf. Ze passen perfect bij haar figuur, maar passen ze ook bij haar job? Haar analytisch talent voor het voeren van stevige debatten komt niet overeen met haar ietwat knusse look.


Toen ze voelde dat ze op mijn vakgebied kwam en me vroeg of ik een tip voor haar had, adviseerde ik haar om de lange cardigans te vervangen door blazers met mooi afgelijnde schouderlijn en te kiezen voor meer uitgesproken licht-donker contrasten in haar outfits .Toen we na de lunch nog even de stad introkken, suggereerde ik haar een nachtblauw broekpak en een prachtige zijden sjaal met nuances van kobalt, fuchsia, wit en violet. Het stond haar fantastisch en ze kocht de hele outfit. Ze straalde deskundigheid, vastberadenheid en evenwicht uit, precies wat ze wilde.


Vorige week zag ik haar weer. In haar nieuwe outfit. Ze straalde als nooit tevoren. Ze had zelfs haar gebruikelijke drie centimeter hakken ingewisseld voor rasechte stiletto’s. Met studs ! ‘Rockstuds’, fluisterde ze.


Ze vertrouwde me toe dat het dragen van het pak haar een echte ‘wow’ beleving had gegeven, dat ze voelde dat ze ernstig werd genomen. Ze ervoer daadwerkelijk dat de uitstraling van haar outfit op dezelfde frequentie zat als haar communicatiestijl. En zelfs de trekken rond haar mond straalden meer vastberadenheid uit. Of hoe een super klassieke outfit als een broekpak een groots effect kan hebben. K gelukkig, ik gelukkig.


Wanneer ik een uitstralingsadvies formuleer, zorg ik er voor de samenhang tussen wie, waar en hoe iemand is goed te bewaken. Dit gaat een dimensie dieper dan de alom gekende ‘kleur- en stijlanalyse’, waar vooral de ‘hoe’ component wordt belicht. Minstens even belangrijk is de perceptie van de klant over de persoonlijke en professionele kwaliteiten die zij wil uitdragen. Waar liggen haar intuïtie en voorkeuren, in welke stoffen voelt ze zich lekker? In welke professionele context begeeft zij zich en wat zijn daar de verschillende deelaspecten van? Niet enkel het visuele aspect wordt uitgelicht, ook andere zintuiglijke uitstralingskenmerken zoals parfum komen aan bod.


In het voorbeeld van K zorgde haar nieuwe ‘look’ er voor dat ze meer in haar kracht stond. Haar handbewegingen werden kordater, de hakken zorgden voor een extra dynamiek in haar manier van lopen. Uitstraling is tweerichtingsverkeer: het werkt van buiten naar binnen en van binnen naar buiten. Wat je uitstraalt, trek je aan!

Wil jij graag je uitstraling extra vitaminen geven? Ervaren hoe het na-en voordenken over je visuele expressie een verrijkende en diepgaande ervaring is? Ik bied je graag een individuele beleef-dag aan, de' uitstralingsboost’. Denken, praten maar vooral ook doen en ondervinden. Volledig gepersonaliseerd en in alle vertrouwen.

3 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page